CONTOH RPH PEMULIHAN
"khas untuk guru - guru
pemulihan"
CONTOH
RANCANGAN PENGAJARAN PEMULIHAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PEMULIHAN
Nama guru : Muhamad Rosli bin Meli.
Sekolah: Sek. Keb. Taman Bukit Teratai.
Kelas: 2 Kemboja.
Tarikh:
20/04/2010.
Hari:
Isnin.
Masa: 8.45 pagi - 9.45 pagi
Mata pelajaran: Bahasa Melayu Pemulihan.
KUMPULAN
|
TANGKAS
|
PANTAS
|
CERDAS
|
Nama Murid
|
1. Mohd Zulkhairi Bin Muhammad.
2. Mohd Danial Bin Ahmad.
3. Ahmad Faris Bin Din.
4. Siti Fairuz Bin Yusof.
5. Koh Guan Lee.
6. Yee Mei Lee.
|
1. Khairudin Bin Jauhari.
2. Humairah Bt. Tajudin.
3. Siti Saadiah Bt. Razali.
|
1. Saiful Bin Akbar.
2. Fataha Bin Idrus.
|
Tajuk/Tema
|
Barang-Barang Di Pasar Raya
|
||
Hasil
Pembelajaran:
Di akhir
pembelajaran dan Pengajaran murid dapat:
|
1. Murid dapat menyebut dan mengeja 3
perkataan yang betul daripada 5 perkataan KVK+KVK melalui gambar yang
dipaparkan.
2. Murid membaca sekurang-kurangnya 2
daripada 3 ayat mudah seperti yang ditunjukan oleh guru dengan intonansi dan
sebutan yang betul.
|
1. Murid dapat membentuk perkataan
KV+KVK berdasarkan gambar yang diberikan oleh guru.
2. Murid dapat mengeja 4 daripada 5
perkataan berdasarkan gambar yang diberikan oleh guru.
|
1. Murid dapat mencantumkan suku kata
KV+KV untuk membentuk perkataan yang bermakna pada gambar yang diberikan.
3. Mengeja 3 daripada 5 perkataan
berdasarkan gambar yang diberikan.
|
Kemahiran
|
Perkataan KVK+KVK
|
Perkataan KV+KVK
|
Perkataan KV+KV
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Suku Kata KVK+KVK
|
Suku Kata KV+KVK
|
Suku Kata KV+KV
|
Bahan
bantu belajar
|
1. Lembaran kerja (latihan bertulis).
2. Kad gambar.
3. Kad suku kata.
4. Kotak.
5. Pita pelekat.
6. Bola nombor.
7. Papan Carta.
|
||
Penerapan
Nilai Murni
|
1. Kerjasama.
2. Tolong-menolong.
|
||
Unsur KBKK
|
1. Menyenaraikan: Nama-nama barang di
pasar raya.
2. Mengkategorikan: Kad suku kata
bagi menjadi perkataan yang sesuai.
|
||
Kumpulan
|
TANGKAS
|
PANTAS
|
CERDAS
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
1. Guru bersoal jawab dengan murid:
a) Siapakah yang pernah pergi ke
pasar raya.
b) Sebutkan barang-barang yang
terdapat di pasar raya.
2.
Guru bercerita tentang suasana di pasar raya dan mengaitkan dengan pelajaran
hari ini.
3.
Guru meminta murid berada di dalam kumpulan masing-masing.
|
||
Langkah 1
(15 minit)
|
Latihan Bertulis.
1. Murid menjawab lembaran kerja
(KVK+KVK) yang diedarkan oleh guru.
2. Latihan yang diberikan berdasarkan
pelajaran hari ini.
|
Permainan.
1. Murid akan membuat cabutan untuk
mendapatkan nombor daripada kotak cabutan.
2. Nombor cabutan ini akan menentukan
gambar (KV+KVK) yang akan dieja.
3. Murid akan memilih kad-kad suku
kata yang terdapat di dalam kotak kad suku kata bagi membentuk ejaan
perkataan berdasarkan gambar yang diperolehi.
4. Murid mencantumkan kad-kad suku
kata yang telah dipilih di bawah gambar pada tempat yang disediakan.
5. Perkataan yang telah dibentuk
murid akan dieja dengan kuat kepada ahli kumpulan yang lain (mengeja dengan
suku kata dan di akhiri dengan sebutan perkataan).
6. Permainan diteruskan sehingga
tamat.
|
Pengajaran dan Pembelajaran.
1. Guru meletakan beberapa gambar di
tengah-tengah meja (barang di pasar raya KV+KV).
2. Setiap murid diminta mengambil
satu gambar daripada gambar-gambar tersebut.
3. Murid diminta menyebut nama barang
pada gambar yang mereka perolehi.
4. Guru akan membantu murid dengan
mengeja perkataan bagi setiap gambar dan diikuti oleh murid.
5. Guru akan menulis suku kata awal
perkataan pada bawah bahagian gambar.
6. Murid diminta menulis suku kata
seterusnya bagi melengkapkan perkataan tersebut.
7. Sekali lagi murid diminta mengeja
perkataan tersebut dengan mengeja suku kata satu persatu dan menyebut perkataan
tersebut.
8. Guru membuat rumusan.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Pengajaran dan Pembelajaran.
1. Guru meletakan beberapa gambar di
tengah-tengah meja (barang di pasar raya KVK+KVK).
2. Setiap murid diminta mengambil
satu gambar daripada gambar-gambar tersebut.
3. Murid diminta menyebut nama barang
pada gambar yang mereka perolehi.
4. Guru akan membantu murid dengan
mengeja perkataan bagi setiap gambar dan diikuti oleh murid.
5. Guru akan menulis suku kata awal
perkataan pada bawah bahagian gambar.
6. Murid diminta menulis suku kata
seterusnya bagi melengkapkan perkataan tersebut.
7. Sekali lagi murid diminta mengeja
perkataan tersebut dengan mengeja suku kata satu persatu dan menyebut
perkataan tersebut.
8. Guru membuat rumusan.
|
Latihan Bertulis.
1. Murid menjawab lembaran kerja
(KV+KVK) yang diedarkan oleh guru.
2. Latihan yang diberikan berdasarkan
pelajaran hari ini.
|
Permainan.
1. Murid akan membuat cabutan untuk
mendapatkan nombor daripada kotak cabutan.
2. Nombor cabutan ini akan menentukan
gambar (KV+KV) yang akan dieja.
3. Murid akan memilih kad-kad suku
kata yang terdapat di dalam kotak kad suku kata bagi membentuk ejaan perkataan
berdasarkan gambar yang diperolehi.
4. Murid mencantumkan kad-kad suku
kata yang telah dipilih di bawah gambar pada tempat yang disediakan.
5. Perkataan yang telah dibentuk
murid akan dieja dengan kuat kepada ahli kumpulan yang lain (mengeja dengan
suku kata dan di akhiri dengan sebutan perkataan).
6. Permainan diteruskan sehingga
tamat.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Permainan.
1. Murid akan membuat cabutan untuk
mendapatkan nombor daripada kotak cabutan.
2. Nombor cabutan ini akan menentukan
gambar (KVK+KVK) yang akan dieja.
3. Murid akan memilih kad-kad suku
kata yang terdapat di dalam kotak kad suku kata bagi membentuk ejaan
perkataan berdasarkan gambar yang diperolehi.
4. Murid mencantumkan kad-kad suku
kata yang telah dipilih di bawah gambar pada tempat yang disediakan.
5. Perkataan yang telah dibentuk
murid akan dieja dengan kuat kepada ahli kumpulan yang lain (mengeja dengan
suku kata dan di akhiri dengan sebutan perkataan).
6. Permainan diteruskan sehingga
tamat.
|
Pengajaran dan Pembelajaran.
1. Guru meletakan beberapa gambar di
tengah-tengah meja (barang di pasar raya KV+KVK).
2. Setiap murid diminta mengambil
satu gambar daripada gambar-gambar tersebut.
3. Murid diminta menyebut nama barang
pada gambar yang mereka perolehi.
4. Guru akan membantu murid dengan
mengeja perkataan bagi setiap gambar dan diikuti oleh murid.
5. Guru akan menulis suku kata awal
perkataan pada bawah bahagian gambar.
6. Murid diminta menulis suku kata
seterusnya bagi melengkapkan perkataan tersebut.
7. Sekali lagi murid diminta mengeja
perkataan tersebut dengan mengeja suku kata satu persatu dan menyebut
perkataan tersebut.
8. Guru membuat rumusan.
|
Latihan Bertulis.
1. Murid menjawab lembaran kerja
(KV+KV) yang diedarkan oleh guru.
2. Latihan yang diberikan berdasarkan
pelajaran hari ini.
|
Penutup
(10 minit)
|
Guru
merumuskan pelajaran pada hari ini.
Penutup
Kognitif
1) Murid
menyebut semula perkataan yang telah dipelajari.
2) Murid
menulis perkataan tersebut di atas papan putih.
Contohnya,
Kumpulan Tangkas : KVK+KVK (biskut), Kumpulan Pantas: KV+KVK (sikat) dan
Kumpulan Cerdas: KV+KV (sudu).
Penutup
Sosial
1) Murid
tepuk tangan kerana memberikan kerjasama yang baik sepanjang proses P&P
dijalankan.
2) Guru
mengucapkan tahniah kepada murid kerana berjaya menjalankan aktiviti dengan
baik.
3) Murid
yang menunjukkan sahsiah terpuji akan diberikan ganjaran berupa token.
|
0 comments:
Post a Comment